Komunikat o błędzie

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w menu_set_active_trail() (linia 2404 z /home/slowak/domains/slowak.edu.pl/public_html/includes/menu.inc).

Warsztaty Chemiczne

Dnia 14 marca 2009r. grupa uczniów klas pierwszych pod opieką mgr Katarzyny Harasimowicz, mgr Agaty Zięby-Warcholak oraz mgr Agaty Szałajko uczestniczyła w warsztatach chemicznych organizowanych na Politechnice Rzeszowskiej.

Celem warsztatów, które prowadzone były przez studentów Politechniki, było zapoznanie uczniów I LO z tajnikami chemii oraz umożliwienie im wypróbowania różnorakich urządzeń laboratoryjnych, dostępnych jedynie w laboratoriach Wydziału Chemicznego.
Podzieleni na dwie grupy, uczestniczyliśmy w dwuetapowych zajęciach. Pierwsze z nich prowadzone były przez studenta z Koła Naukowego Chemików, który zaprezentował kilka interesujących eksperymentów chemicznych. Pokazał również budowę chłodnicy oraz zasady pipetowania. Kolejnym etapem były zajęcia w sali laboratoryjnej, gdzie przedstawiono nam zasady miareczkowania oraz funkcję i zasady działania wyspecjalizowanych sprzętów laboratoryjnych.

Szczegółowy przebieg programu warsztatów:

  1. „Wywołanie ducha”: Do kolby wlaliśmy perhydrol. Następnie do zlewki włożyliśmy kryształki manganianu (VII) potasu, które później wsypane zostały do kolby. Powstała taka oto reakcja: 2KMnO4 + 3H2O2 --> 2MnO2 + 2KOH + 2H2O + 3O2 . Perhydrol silnie reaguje z nadmanganianem potasu (KMnO4), gdy nastąpi wrzucenie kryształku nadmanganianu do perhydrolu następuje gwałtowna reakcja. Z kolby zaczął wydobywać się snop pary wodnej przemieszanej z tlenem, który wyglądała jak duszek.
  2. Wypływająca lawa z wulkanu: Wulkan chemiczny to dość dobrze znane chemiczne doświadczenie. Aby je wykonać potrzebny jest dichromian (VI) amonu. Usypuje się z niego niewielki kopczyk i następnie podpala. Po podpaleniu dichromian (VI) amonu wygląda jak wylewająca się ze stożka lawa. Otrzymana w ten sposób rekcja wygląda następująco: 2(NH4)2Cr2O7 =(temp.)=>2Cr2O3 + 4NH3 + 2H2O + 3O2. Wydzielający się w tej reakcji tlenek chromu(III) jest dość nieprzyjemny w zapachu.
  3. „Glut”: do zlewki wlaliśmy jednocześnie roztwór boraksu oraz alkohol poliwinylowy w proporcji 1:4. Natychmiastowo zmieszane substraty dały gęstą, jednolitą substancję, która swoją konsystencją przypominała glut. Niestety reakcja ta nie jest trwała i po pewnym czasie glut zmienił stan skupienia z żelu w ciecz.
  4. Zielony płomień: w parowniczce zmieszaliśmy chloran potasu, węglan baru oraz siarkę w stosunku 2:2:1. Podpalona mieszanina dała zielony płomień.
  5. Nauka pipetowania: każdy z uczestników miał możliwość nauczenia się zasad dokładnego pipetowania (przenoszenie i odmierzanie cieczy w laboratoriach) za pomocą pipety miarowej, czyli długiej, wąskiej, szklanej rurki z precyzyjną skalą, która na jednym końcu posiada precyzyjnie wykonane zwężenie, a na drugim gładką i prostą końcówkę. Końcówka służy do zakładania nań ssawki gumowej (tzw. gruszki) oraz pipety automatycznej, czyli specjalnego rodzaju pipety miarowej. Posiada ona mechanizm składający się z precyzyjnego tłoczka ze sprężynką, rączki, regulatora oraz wymiennej końcówki.
  6. Chłodnica: omówiliśmy także rodzaje oraz zastosowanie chłodnic. Zaprezentowane zostały nam dwa rodzaje: chłodnica przepływowa oraz chłodnica zwrotna.
  7. Miareczkowanie: jest to chemiczna technika analizy ilościowej polegająca na dodawaniu roztworu z biurety w postaci kropel do roztworu zwanego analitem. Zadaniem naszej grupy było: Kolbę miarową, opisaną etykietką NaOH, dopełnić wodą do kreski i wymieszać. Napełnić biuretę przygotowanym roztworem. Pobrać pipetą jednomiarową 25 cm3 roztworu HCl do kolby stożkowej na 300 cm3. Rozcieńczyć wodą do ok. 100 cm3, dodać kroplę roztworu fenoloftaleiny i miareczkować roztworem NaOH (zawartym w biurecie) do wystąpienia różowego zabarwienia. Czynność tą wykonać jeszcze dwukrotnie w celu otrzymania dokładnego wyniku, który potrzebny jest to obliczenia precyzyjnego stężenie roztworu NaOH w zlewce z HCl.
  8. Warsztaty były dla nas wszystkich świetną okazją pogłębienia wiedzy oraz umiejętności chemicznych. Zdobyte doświadczenia z pewnością przydadzą się nam na lekcjach chemii w szkole. Był to niezwykle pożytecznie spożytkowany czas. Całe warsztaty upłynęły w bardzo miłej i przyjaznej atmosferze. Podczas drogi powrotnej omawialiśmy przebieg zajęć oraz nasze wrażenia. Z niecierpliwością czekamy na kolejne tak bliskie spotkanie z chemią.

    Galeria Zdjęć